18 ژوئیه2023- خوردن صبحانه بعد از ساعت 9 صبح، در مقایسه با خوردن صبحانه قبل از ساعت 8 صبح، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 59 درصد افزایش می دهد. این نتیجه ی اصلی مطالعه ای است که بیش از 100هزار شرکت کننده را در یک گروه فرانسوی به مدت 7 سال دنبال کرده است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که ما نه تنها می‌توانیم با تغییر آنچه می‌خوریم، بلکه با تغییر زمان خوردن غذا، خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهیم.

دیابت نوع 2، با عوامل خطر قابل تغییر مانند رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی و سیگار کشیدن مرتبط است. اما عامل دیگری که ممکن است مهم باشد: زمان خوردن غذا است. دکتر آنا پالومار-کروس، محققISGlobal  و نویسنده ی اول این مقاله می‌گوید: ما می‌دانیم که زمان وعده‌های غذایی نقش کلیدی در تنظیم ریتم شبانه‌روزی و کنترل قند و چربی دارد، اما مطالعات کمی رابطه بین زمان غذا خوردن یا ناشتا بودن و دیابت نوع 2 را بررسی کرده‌اند.

در این مطالعه، تیمی از ISGlobal به تیم INSERM در فرانسه پیوست تا ارتباط بین دفعات وعده‌های غذایی و زمان‌بندی و بروز دیابت نوع 2 را در بین 103312 بزرگسال (79 درصد زن) از گروه فرانسوی NutriNet-Santé بررسی کند. شرکت کنندگان بطور آنلاین آنچه را که در یک دوره 24 ساعته در 3 روز غیر متوالی خورده و یا نوشیده بودند، و همچنین زمان وعده های غذایی خود را گزارش کردند. تیم تحقیقاتی سوابق رژیم غذایی افراد شرکت کننده را برای دو سال اول پیگیری و سلامت شرکت کنندگان را در سال های بعد (به طور متوسط برای 7 سال) ارزیابی کرد.

صبحانه زود، شام زود

در طول این مطالعه 963 مورد جدید دیابت نوع 2 ثبت شد. خطر ابتلا به این بیماری در گروهی از افرادی که به طور منظم بعد از ساعت 9 صبح صبحانه می خوردند، در مقایسه با افرادی که قبل از ساعت 8 صبح صبحانه می خوردند، به طور قابل توجهی بیشتر بود.دکتر پالومار-کروستوضیح داد: از نظر بیولوژیکی، این منطقی است، زیرا مشخص است که نخوردن صبحانه بر کنترل گلوکز و چربی و همچنین سطح انسولین تأثیر می گذارد. این نتایج با دو متاآنالیز قبلی مطابقت دارد: آنها به این نتیجه رسیده بودند که نخوردن صبحانه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

تیم تحقیقاتی همچنین دریافتند که شام دیرهنگام (بعد از ساعت 10 شب) خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد، در حالی که خوردن غذا در حدود پنج وعده در روز با بروز کمتر بیماری مرتبط است. در مقابل، روزه‌داری طولانی‌مدت تنها زمانی مفید است که با صبحانه زودهنگام (قبل از ساعت 8 صبح) و شام زودهنگام(قبل از 7 شب) انجام شود.

دکتر Manolis Kogevinas، محقق ISGlobal و یکی از نویسندگان این مطالعه، نتیجه گیری کرد: یافته های ما نشان می دهد که اولین وعده غذایی قبل از ساعت 8 صبح و آخرین وعده غذایی قبل از ساعت 7 بعد از ظهر ممکن است به کاهش بروز دیابت نوع 2 کمک کند. قبلا نیز تیمISGlobal ، شواهدی در مورد ارتباط بین شام زودهنگام و کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه یا پروستات ارائه کرده بود.

در مجموع، این نتایج بر تغذیه ی منظم یعنی ارتباط بین رژیم غذایی، ریتم شبانه روزی و سلامت برای جلوگیری از دیابت نوع 2 و سایر بیماری های مزمن تاکید می کند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2023/07/230718105633.htm